PRACA ORYGINALNA
Wykorzystanie evidence-based nursing practice w zawodzie pielęgniarki – charakterystyka wybranych czynników jako potencjalnych barier
Więcej
Ukryj
1
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu, Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Polska
2
Zakład Opiekuńczo-Leczniczy, Centrum Rehabilitacji Tukan, Polska
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Autor do korespondencji
Monika Majoch
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu, Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Kościuszki 2G, 33-300, Nowy Sącz, Polska
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie i cel:
Wdrożenie idei evidence-based nursing practice (RBNP) w praktykę zawodową pielęgniarek odpowiada najnowszym światowym standardom, zwiększa bezpieczeństwo sprawowanej opieki oraz minimalizuje jej koszty, a poznanie barier dla jej wykorzystania umożliwia właściwe precyzowanie rekomendacji dla praktyki pielęgniarskiej, wspierającej stosowanie tej strategii. Celem niniejszego badania była identyfikacja potencjalnych barier dla zastosowania EBNP wśród czynnych zawodowo pielęgniarek.
Materiał i metody:
Badanie przeprowadzono wśród 106 osób wykonujących zawód pielęgniarki, będących pracownikami
Szpitala Specjalistycznego im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu oraz czynnych zawodowo studentów kierunku pielęgniarstwo Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu. W badaniu użyto metody sondażu diagnostycznego, którego narzędziem była polska wersja kwestionariusza Evidence-Based Practice (EBP2) Profile Questionnaire oraz metryka. W analizie danych wykorzystano test Manna-Whitneya oraz Kruskala-Wallisa.
Wyniki:
82,1% badanych wskazało ograniczenie stosowanych wymogów EBNP we własnej praktyce zawodowej; ok. 1/3 badanych systematycznie (codziennie/ raz w tygodniu) wykorzystywała jego elementy we własnej pracy. Jako jedną z najważniejszych barier dla wykorzystania EBNP wskazywano brak czasu (71,7% ankietowanych) oraz obciążenie pracą (68,9% badanych).
Wnioski:
Niższy wiek pielęgniarek (20–40 lat), wyższy poziom wykształcenia oraz krótszy staż pracy (do 10 lat) są istotnie związane z uzyskiwaniem wyższych wyników we wszystkich zastosowanych podskalach kwestionariusza, co jest tożsame z postrzeganiem EBNP w kategoriach wiedzy, umiejętności
i postaw jako wyższy poziom gotowości dla jego wdrożenia. Problem dotyczący wdrożenia EBNP wynikał również z ograniczeń organizacyjnych w miejscu pracy, braku czasu oraz obciążenia pracą.
Introduction and objective:
Implementing the concept of evidence-based nursing practice (EBNP) into the professional
practice of nurses conforms with the latest global standards, increases the safety of the care provided and minimises its costs, and the recognition of the barriers to its use enables proper clarification of the implications for nursing practice supporting the use of this strategy. The aim of this study was to identify potential barriers to EBNP use among occupationally active nurses.
Material and methods:
The survey was conducted among 106 practicing nurses employed at the J. Sniadecki Specialist
Hospital in Nowy Sącz and occupationally active nursing students of the Academy of Applied Sciences in Nowy Sącz. The study was conducted by the method of a diagnostic survey, using the Polish version of the Evidence-Based Practice Profile Questionnaire (EBP2Q) and the respondents’ particulars. The data obtained were analyzed using the Mann-Whitney test and Kruskal-Wallis test.
Results:
82.1% of respondents indicated a limitation of the applied EBNP requirements in their own professional
practice; about 1/3 of respondents systematically (daily/weekly) implemented its elements in their own work. The most important barriers reported by the respondents were lack of time (71.7%) and workload (68.9%).
Conclusions:
Lower age of nurses (20–40 years), higher education
level and shorter work experience (up to 10 years) were significantly related with obtaining higher scores on all applied subscales of the questionnaire, which is equivalent to the perception of EBNP in terms of knowledge, skills and attitudes as a higher level of readiness for its implementation. The problem for the implementation of EBNP was also due to organizational constraints in the workplace, lack of time, and workload.
REFERENCJE (21)
1.
Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, et al. Promoting evidence-based practice – perceived knowledge, behaviours and attitudes of Polish nurses: a cross-sectional validation study. Int J Occup Saf Ergon. 2020;26(2):397–405.
https://doi.org/10.1080/108035....
2.
Brunt BA, Morris MM. Nursing Professional Development Evidence-Based Practice. 2023; In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/b... (access:2024.01.08).
3.
Yoo JY, Kim JH, Kim JS, et al. Clinical nurses' beliefs, knowledge, organizational readiness and level of implementation of evidence-based practice: The first step to creating an evidence-based practice culture. PLoS One. 2019;14(12):e0226742.
https://doi.org/10.1371/journa....
5.
Crawford CL, Rondinelli J, Zuniga S, et al. Testing of the Nursing Evidence-Based Practice Survey. Worldviews Evid Based Nurs. 2020;17(2):118–128.
https://doi.org/10.1111/wvn.12....
6.
Li S, Cao M, Zhu X. Evidence-based practice: Knowledge, attitudes, implementation, facilitators, and barriers among community nurses-systematic review. Medicine (Baltimore). 2019;98(39):e17209. https:// doi.org/10.1097/MD.0000000000017209.
7.
Sadoughi F, Azadi T, Azadi T. Barriers to using electronic evidence based literature in nursing practice: a systematised review. Health Info Libr J. 2017;34(3):187–199.
https://doi.org/10.1111/hir.12....
8.
Mallion J, Brooke J. Community- and hospital-based nurses› implementation of evidence-based practice: are there any differences? Br J Community Nurs. 2016;21(3):148–54.
https://doi.org/10.12968/ bjcn.2016.21.3.148.
9.
Młynarska K, Grochans E, Kamińska MS, et al. Sociodemographic and Work-Related Variables Affecting Knowledge of, Attitudes toward, and Skills in EBNP of Nurses According to an EBPPQ. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(14):8548.
https://doi.org/10.3390/ijerph....
10.
Lamesa D, Seifu W, Abdella J, et al. Utilization of Evidence-Based Nursing Practice and Associated Factors Among Nurses Working in Saint Paul's Hospital Millennium Medical College, Ethiopia. SAGE Open Nurs. 2023;9:23779608231215599.
https://doi.org/10.1177/237796....
11.
Mędrzycka-Dąbrowska W, Gutysz-Wojnicka A, Basiński A, et al. Obecna praktyka i postrzeganie barier stosowania Praktyki Opartej na Dowodach (Evidence-Based Practice, EBP) przez pielęgniarkę w optymalnym leczeniu bólu u osób w wieku podeszłym–badania wstępne. Ból 2016;17(4):11–19.
https://doi.org/10.5604/01.300....
12.
Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, et al. Wiedza i postawy pielęgniarek po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego z pielęgniarstwa epidemiologicznego wobec praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych— doniesienie wstępne. Problemy Pielęgniarstwa. 2015;23(2):150–159.
https://doi.org/10.5603/PP.201....
13.
Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, et al. Validation study of the Polish version of the Evidence-Based Practice Profile Questionnaire. BMC Med Educ. 2017;17(1):38.
https://doi.org/10.1186/s12909....
14.
Kózka M, Wąsowska I. Opinie pielęgniarek na temat wykorzystywania dowodów naukowych w praktyce zawodowej. Problemy Pielęgniarstwa. 2015;23(3):392–397.
15.
Camargo FC, Iwamoto HH, Galvão CM, et al. Competences and Barriers for the Evidence-Based Practice in Nursing: an integrative review. Rev Bras Enferm. 2018;71(4):2030–2038.
https://doi.org/10.1590/0034- 7167-2016-0617.
16.
Pitsillidou M, Roupa Z, Farmakas A, et al. Factors Affecting the Application and Implementation of Evidence-based Practice in Nursing. Acta Inform Med. 2021;29(4):281–287.
https://doi.org/10.5455/ aim.2021.29.281–287.
17.
Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, et al. Evidence-Based Practice (EBP) w praktyce zawodowej pielęgniarek — analiza wiedzy, postawi umiejętności w zależności od wykształcenia. Problemy Pielęgniarstwa. 2016;24(2):98–105.
18.
Fiset VJ, Graham ID, Davies BL. Evidence-Based Practice in Clinical Nursing Education: A Scoping Review. J Nurs Educ. 2017;56(9):534–541.
https://doi.org/10.3928/014848....
19.
Tlili MA, Aouicha W, Tarchoune S, Sahli J, et al. Predictors of evidence- -based practice competency among Tunisian nursing students. BMC Med Educ. 2022;22(1):421.
https://doi.org/10.1186/s12909....
20.
Myakava LHK, Santos MAD, Püschel VAA. Knowledge, skills, and attitudes of nursing students on evidence-based practice. Rev Esc Enferm USP. 2021;55:e20200428.
https://doi.org/10.1590/1980-2....
21.
Skela-Savič B, Gotlib J, Panczyk M, et al. Teaching evidence-based practice (EBP) in nursing curricula in six European countries-A descriptive study. Nurse Educ Today. 2020;94:104561.
https://doi.org/10.1016/j. nedt.2020.104561.